donderdag 28 februari19u30 – SASK Polyvalente zaal – gratis
KOEN THEYS (° 1963, Brussel) is een van de eerste kunstenaars in België die het videomedium in het begin van de jaren tachtig op artistieke wijze exploiteerde. Producties zoals het ambitieuze videowerk Diana (1984) en de interpretatie van Richard Wagner’s Der Ring der Nibelungen (1984-1989) zorgden voor zijn internationale doorbraak.
Eén van de terugkerende thema’s van Koen Theys is het deconstrueren van de grote tradities en iconen van de kunstgeschiedenis van onze westerse cultuur en deze te koppelen aan hedendaagse kwesties. Identiteit in al zijn vormen, hoe mensen zichzelf presenteren, waar ze zich mee identificeren, hoe (politieke) groepsidentiteiten het overnemen, hoe het beeld van jezelf de drijfveer achter alle ambitie is … en hoe dit allemaal heel erg snel kan verloren gaan.
Naast zijn videowerk maakt Koen Theys ook sculpturale werken zoals Diasporalia (2018) die werd opgesteld in de Antwerpse kathedraal. Het werk bestaat uit twaalf matrassen in brons van vluchtelingen waarop hun persoonlijke bezittingen zijn uitgestald. (Zie foto bovenaan )
Theys ‘werk is over de hele wereld getoond en maakt deel uit van openbare collecties zoals MOMA in New York, het Centre Georges Pompidou in Parijs, het Nouveau Musée in Villeurbanne, de S.M.A.K. in Gent, het M HKA in Antwerpen, het Museum voor Moderne Kunst in Brussel, Le Casino in Luxemburg, … en vele anderen.
Tijdens de lezing zien we in primeur nog niet eerder vertoonde fragmenten uit pas afgewerkte videofilm!